torsdag 20. mai 2010

Ny telekonvertor Nikon TC -20EIII...

Jeg bruker en nikon AF-S 300mm 2,8 til å fotografere dyr og fugler. Ønske om litt mer brennvidde førtet til at jeg kjøpte en nikon AF-S 1,4 telekonvertor. Denne har fungert fint, god skarphet og står fast på 300mm stort sett. Ønsket om 500mm eller 600mm telelinse har dukket opp... en vil jo ha maks brennvidde. En 500mm eller 600mm er nok kanskje litt mye mtp hva det koster og at dette er hobby.

Så kom TC -20EIII  med et asfærisk linseelement, som skal forbedre den optiske kvaliteten kraftig. Kan dette stemme? Har lest mye rundt på nettet, og flere og flere plasser bekreftet at kvaliteten er topp.
Solgte unna AF-S 1,7 telekonvertoren, da denne ikke var helt på høyde med 1,4 konvertoren og nesten aldri i bruk.
Prøvde å få tak i denne ny telekonvertoren, men den var ubekreftet fra Nikon. Tydelig populær...?

Sist helg var jeg i Berlin på storby ferie med min kone. Storby liv og inntrykk, fin tur.
Kunne jeg finne den nye telekonvertoren her? Etter flere dager og besøk i  mange fotobutikker, og samme svar som i Norge,  så var det en som sa:  la meg sjekke, jo en stk igjen....snakk om flaks.


Så de siste dagene har jeg testet denne, og er ganske førnøyd med resultatet. Kommer nok til å bruke denne mye fram over, så får eg se hvordan den er på skarphet og kontrast. Er spent om den fungerer like bra som 1,4 konvertoren.

Både  steinskvetten og rådyret er croppet ca 50%, klikk på bilde for best kvalitet. Bilden er tatt i Longemyr på Vest Karmøy.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar