mandag 3. mai 2010

1. Mai med svartstrupe og rådyr....

Denne helga hadde jeg gledet meg til lenge, ikke for å gå i tog, men for å stå opp tidlig. Har friskt i minne dagene 1. mai i fjor, med orrfugl og spel. Våknet lørdag morgen til nordvest og klart vær, med frisk bris... Da jeg kom innover Longemyr var det "blåst" for orrfugl.














Veien inn til Longemyr, 10 -20mm @11mm 1/100sec at f/6,3 ISO 100 + polarisasjonsfilter.

Forsatt videre innover veien. Hadde noen rådyr som fotomål, rådyrbestanden har økt mye de siste årene. Det kunne se ut som bukken på bildet hadde noe slitt pels, tydelige flekker med bart skinn.
Såg også to harer, det går lang tid mellom hver gang. I le for vinden var det en løvsanger som varmet opp med flott sang. Fikk noen bilder av den når den var rett over hode på meg... flott liten fugl.






















Rådyr med litt slitt pels, 300mm 1/80 sec at 2,8 ISO 250























Løvsanger, 300mm +1,4 TC, 1/200 sec at f/4 ISO 250

Det er flere plasser hvor svartstrupen holder til her på Sør Karmøy. Tenkte at med årets vinter så var det lite håp om å få se disse. Nå er det noen som har dukket opp. Har forsøkt mange ganger å fotografere disse, men de er urolige og en kommer ikke innpå. Denne hannen var på insekt jakt i morgen sola, og jeg kom et stykke innpå den. Så det ble en flott foto helg...






















Svartstrupe, 300mm +1,4 TC 1/250sec at f/4,5 ISO 4,5























Svartstrupe, 300mm +1,4 TC 1/160sec at f/4,5 ISO 4,5

1 kommentar:

  1. Hei ! Fine bilder ifra Karmøy og intresant med denne svartstrupen for oss som ikke har sett denne ennå. Dette rådyret med slitt pels, vil jeg anta er i pelsskifte og derfor ser pjuskete ut. Sommerpelsen er jo som kjent skarpere i fargen og sikkert mer behagelig når det går mot varmere dager.




    Mvh jostein Grønsberg.

    SvarSlett