søndag 4. november 2012

Haukugle i Karmøyheiå

Det er seks år siden jeg sist såg en haukugle her på Sør - Karmøy. Derfor var det stor stas når jeg på nytt fant en haukugle denne helga. 
For noen måneder siden begynte det å dukke opp meldinger om haukugler flere steder her i Rogaland. Jeg tenkte at det måtte være gode muligheter å finne en ugle eller to her på Karmøy også. 
Det har blitt mange turer på leit i heia, og jeg har sett mye spennende; Rådyr, hjort, jordugle, havørn, sidensvans, stjertmeis og en flokk på 30 konglebit for å nevne noe.  

Denne helgen klarte jeg å finne igjen en haukugle jeg fikk et kort glimt av sist helg.


 

Mange ganger har jeg sett over grantoppene, oh kun sett noen troster og et par meis. Det er tungt å vasse i myr med 400mm, fotoryggsekken og stativ.  Trøtt og sliten etter nok en tur uten haukugle var jeg klar for å dra hjem. I sidesynet såg jeg haukuglen sitte i den høyeste grana og speide utover myra. "Ja! Der er den" tenkte jeg, endelig! Pulsen hoppet et par hakk, og så var det bare å komme rundt den og få sola i ryggen.



Deretter var det bare å liste meg gjennom skogen og håpe jeg ville komme på fotohold. Plutselig var den borte. Det er når den flyr en kan forstå navnet haukugle, den er vedlig lik en hauk som glir over tretoppene.


På'an igjen å leite... Etter en stund dro jeg tilbake til den høye grana og like plutselig som den forsvant var den på plass igjen. Fikk tatt endel bilder, men også sett hvordan den speidet og jaktet etter mus. Dagaktive ugler er fantastiske fugler, får bare håpe den blir værende utover vinteren også.

Klikk for bedre visning:








Takk til alle som er innom bloggen.
Hilsen Magnus





12 kommentarer:

  1. Herlig opplevelse! Haukuglen er bare såå tøff. Flotte bilder har du fått også. Håper jeg finner igjen haukuglen jeg traff på forrige helg. Jeg liker best 1, 5, 6 og 8. Ha ei fin uke. Willy

    SvarSlett
  2. råstilig, må ha vært en kjekk opplevelse, holder #6 som favoritt, flott serie

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarene.
    Ja den er flott, men litt vanskelig å få gode bilder av.
    Blir ofte i toppen på et tre. Håper å få se den igjen.
    Er ikke lett å finne

    SvarSlett
  4. Meget fine bilder, og ikke minst fin historie også! Kjekt når tid ute på leting betaler seg til de grader som for deg!
    Lykke til videre!

    PS! Håper du kan be den fly et stykke lengre sør fra nå av ;-)

    SvarSlett
  5. Hei!

    Flotte Bilder av haukugla! heilt konge!
    Likte alle bildene:-)

    Snakkes!

    mvh
    Knut Egil

    SvarSlett
  6. Takk for det, Rolf og knut Egil
    Kjekt å leite også, mye en kan få med seg.
    Det virker som det er noe haukugle i hele sør Norge.
    Bare å bruke kikkerten godt, så plutselig er den der..:-)

    SvarSlett
  7. En utrolig flott bildeserie! :) Likte spesielt godt de to siste bildene!

    Marian

    SvarSlett
  8. Fine bilder av en flott fugl. Så ei som jaktet i en bakkehellning i Suldal i går.

    SvarSlett
  9. Takk for det, kjekt dere er innom bloggen å ser.
    Det var nok en flott opplevelse, Torbjørn.
    Har selv vært i Suldal nogen dager, men med regn og skodde ble det lite foto.
    Hilsen
    Magnus

    SvarSlett
  10. Fantastiska bilder på denna fantastiskt vackra uggla.Vilket äventyr.Hoppas även jag får ett möte någon dag med denna raritet.
    //Kicki

    SvarSlett
  11. Takk for det, ja denne ugla er blant mine favoritter.
    Ja, plutselig sitter den i tre skal du se.

    Hilsen
    Magnus

    SvarSlett
  12. Hei,

    Idag, den 29.03.13, satt vi og såg på en haukugle som fløy fra grantopp til grantopp i en halvannen time i Ådlandsmarken. Flott skue..

    Mvh.,

    Richard

    SvarSlett