søndag 18. mars 2012

Fjæreplytt og steinvender

Denne vinteren har jeg vært flere ganger på Åkrasand for å ta bilder av fjæreplytt og steinvender. 
Åkrasand er også et populært tur område, noe som gjør det litt enklere å komme seg innpå disse vaderne, tror jeg. Spennende å fotografere disse vaderene som har tilhold langs sjøen her på Vest- Karmøy om vinteren.  
Det er nok fjæreplytt i vinterdrakt som jeg har hatt størst fokus på, flotte farger.


Fjæreplytten liker seg best på steiner i flobeltet, og den passer seg alltid for bølgene som slår innover. Enkelt hopper den litt oppover steinene når bølgene kommer. Det har vært noen ganger jeg ikke har vært like kjapp som fjæreplytten og fått skoa fylt med kald sjø. 


Det har blitt noen bilder:



Fjæreplytt og steinvender
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/160 sec at f/4,0, ISO 640


 Fjæreplytten liker seg i flobeltet
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/250 sec at f/5,0, ISO 400


  Fjæreplytt
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/640 sec at f/5,0, ISO 400


  Fjæreplytt i vintersola
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/320 sec at f/4,5, ISO 400


Steinvenderne liker seg best mellom taren på sand. Den vender taren på jakt etter mat, noen ganger er hode og nebb dekket av sand.  Denne vinteren har fokuset vært å få kameraet lavest mulig for å få mest mulig rett vinkel på steinvenderne.


 Steinvender mellom taren
Nikon FX, 400mm 1/400 sec at f/5,6, ISO 320


 Steinvender vender tare
Nikon FX, 400mm 1/320 sec at f/5,6, ISO 320


 Steinvender
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/320 sec at f/4,5, ISO 400


  Steinvendere
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/250 sec at f/4,5, ISO 400


  Steinvender i motlys
Nikon FX, 400mm + 1,4 TC 1/250 sec at f/4,0, ISO 640


Dette er stativet jeg har brukt. Kjøpte en steikepanne og monterte et kulehode oppi. Så langt har det fungert kjempe, stødig og lett å skyve forran seg når en åler på sand. Det er nok flere turgåere som har lurt på hva jeg driver med der jeg ligger i taren...


Steikepanne pod, med Åkrasand i bakgrunn

5 kommentarer:

  1. Flotte bilder, Magnus! Artig å se utstyret også! :)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentarene!
    Steikepanne poden fant jeg et bilde av på nettet, så etter litt mekking hadde jeg en prototype klar.
    Fungere veldig godt i lag med 400mm, som er noe tung å håndholde.
    Gleder meg til vader trekket til våren, tror steikepanne poden blir bra å ha.
    Hilse
    Magnus

    SvarSlett
  3. Fine bilder av fuglene i sitt rette miljø. likte alle.
    Bra utført!

    Ottar

    SvarSlett
  4. Beautiful shots of the birds.

    SvarSlett
  5. Takker for kommentar Ottar!
    Thank you very much Wren!

    Magnus

    SvarSlett